Hem Inspiration Tälttur i Elgå, Norge

Tälttur i Elgå, Norge

1708
Alvin och Rasmus i Elgå

På min retoriska fråga om någon av killarna ville följa med och tälta i fjällen fick jag ett högst oväntat svar. Ja! Nämligen.

Sagt och gjort – Elgå kom att bli målet för vår tur. Elgå är en liten ort, eller snarare samling av hus, i Norge strax väster om Grövelsjön. I Elgå finns inga skidbackar, restauranger, ingen after ski eller snöskotrar. Däremot finns, på norskt manér en fantastisk natur med oändliga vyer och fantastiska skidspår och fantastiska människor. För att inte prata om Älgsafari…

Rasmus var hjälten för dagen då han, väl framme, fortfarande var helt inställd på att tälta med gammgubben. Det var lyckligtvis inte särskilt kallt, några under 0 bara. De andra skulle aldrig komma på tanken. De nöjde sig mer än väl med rummet på Bryggeloftet – hotellet som vi stannade på över långhelgen.

På mitt vanliga sätt, så var jag något tidsoptimistisk – och den tänkta middagen på Bryggeloftet fick skrotas till förmån för att hinna ut i naturen innan det blev alltför mörkt. Rasmus och jag var redan ganska färdigpackade, så den proceduren var snabbt avklarad. Steg två blev både värre och roligare. Rasmus, har fram till denna dag, aldrig stått, än mindre åkt, på ett par långfärdsskidor. Ungefär 1 minut efter att vi har fått på honom skidorna ligger han som en sköldpadda med 15 kilos ryggsäck underst och har noll chans att komma upp igen. Vi är tre, som med kärlek, skrattar gott i den tilltagande blåsten.

Rasmus tältar i Elgå
Men Rasmus är inte den som tappar modet – snart är vi på väg – och som den 16-åring han är, är ju inte långfärdsskidor någon särdeles utmaning. Efter ett par minuter är det som han aldrig har gjort annat. Vi slår läger ganska snabbt eftersom det gäller att hinna tillbaka till hotellet innan det blir helt kolsvart – och samtidigt vill vi båda veta ungefär var vi slår läger så att vi kan äta frukost vid tältet tillsammans imorgon bitti. Så där slår vi läger. Vid punkten för att det blivit tillräckligt mörkt.

Efter en sköldpaddsvända av mig (jag är mer eller mindre oduglig på långfärdsskidor) börjar vi gräva ut för tältet i snön. Det är då det slår Rasmus. Det finns djur i skogen. Björn, kanske varg, harar, järv?, andra farliga djur och kanske älg. Detta blir Rasmus nästan övermäktigt och det ska ta honom två klarvakna timmar i tältet innan han till slut somnar av utmattning.

Det tar sin lilla tid att gräva, slå upp tält, smälta snö, laga mat och göra kväll i tältet. Vid 10-snåret knyter vi oss i ett varmt och mysigt tält med den piskande vinden utanför – det blåser på rejält och tältduken smattrar ordentligt… Eller var det en björn?

Jag är stolt över att Rasmus genomförde detta sin bekvämlighet och rädsla till trots. Som belöning spenderar han de nästkommande två dagarna på Bryggeloftet.

Elgå bjuder även på en något annorlunda upplevelse. I Elgå, ja eller strax utanför, finns ett utfodringsställe för älgar. Med lite tur, en bra bil (det är en traktorstig i skogen) och bra ögon, kan det hända att vi får uppleva älg i det vilda på riktigt nära håll. Mycket riktigt, det tar bara någon minut innan den första älgen är hittad. Sedan blir det åtskilliga fler innan det bär av hemåt till Bryggeloftet igen.

Vackra Elgå
Innan det bär av hem på riktigt gör vi en utflykt till Grövelsjön. Rasmus och Alvin vill båda åka lite utför. Själv stakar jag mig uppför fjället på mina turskidor tills jag kommer på att jag måste åka nerför på samma skidor. Panik. Jag kan inte åka nerför på turskidor. Mentalt utmattad är jag till slut nere vid startpunkten igen. En underbar upplevelse rikare dock.

Skidtur i Grövelsjön
På det hela taget är Elgå (och för den delen Grövelsjön också) en perfekt oas av vacker natur och om du vill, tid till kontemplation. Det är inte ”high-Life”, men det är overkligt vackert och paret som driver Bryggeloftet sätter guldkant på vistelsen. Klart att rekommendera.

LÄMNA ETT MEDDELANDE

Please enter your comment!
Please enter your name here

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.